Bukit Lawang, Sumatra, Indonesië

door Kim Linse
Bohorok Rivier, Bukit Lawang

Februari 2020: 16 dagen Indonesië, Sumatra, Butik Lawang.
Ik maakte een globale planning voor deze reis, en een beginnersfout.

Een beginnersfout

Vanaf Amsterdam reserveerde ik een rechtstreeks vlucht op Medan met Garuda Airlines.( let op per 19 feb 2020 is dit veranderd omdat de rechtstreekse verbinding Amsterdam Jakarta is hersteld) Ik boekte aansluitend een pick-up op het vliegveld verzorgd door een chauffeur van het Guesthouse. Online had ik gelezen dat de afstand 58 km was van Medan naar Bukit Lawang waarvandaan onze Jungle trek en zoektocht naar Orang Oetangs zou starten. Een uurtje rijden had ik de kinderen verteld.
Fout! Het vliegveld ligt achter Medan en de chauffeur vertelt ons dat het 2 uur kost om de stad door te komen, de totale reis zal 4 (!) uur zijn. (Dat had ik ook niet opgemaakt uit de kostprijs van deze taxirit; € 18,00 omgerekend)

Aankomst in het jungledorp

Volledig gesloopt en met een slapende Diez komen we 4 uur later aan in het Jungledorp waar we de eerste nacht zullen verblijven. “From here you walk 20 minutes to the Jungle Inn”, aldus de ‘Driver’. Marcel kijkt me aan en ik fluister terug: ‘wist ik ook niet’. Er komt een jongen op een brommer naar ons toe en biedt aan Diez achterop mee te nemen het lange pad af. Ontzettend aardig en slim van deze jongeman om ons te helpen en een centje bij te verdienen. Diez vindt dat echter spannend en zegt daarop wel zelf te kunnen lopen. River is al net zo stoer, heeft haar eigen backpack al op de rug. En dus vragen we de jongen uitsluitend de grootste backpack op de brommer mee te nemen, omdat door de brandende zon het zweet onder onze vliegoutfit uit alle poriën rijkelijk begint te stromen.

Guesthouse aan de rivier in Butik Lawang

Jungle inn (****)is het laatste guesthouse in het langgerekte dorp (-je, ongeveer 2600 inwoners) aan de Bohorok rivier. Werkelijk alles in dit dorp gebeurt in en om de rivier: kinderen spelen erin, vrouwen doen de was erin en mannen vangen hun vis in de rivier. De ontvangst is enorm gastvrij; met een warm, nat handdoekje om je gezicht mee af te nemen en koud drinkwater.  Sunny brengt ons naar de kamer aan de waterval. De kamer is gebouwd in de rots en heeft daarom beneden een riant tweepersoonsbed en boven nog één met badkamer. ‘Shotgunclaim’ op het bovenste bed, daar slapen de meiden. Wij taaien af naar beneden en we vallen allemaal in een diepe slaap.

Restaurant Ida

In de avond lopen we terug via het (enige) pad dat we gekomen zijn. Links en rechts veel leuke restaurantjes en bungalows. Wij zijn hier in februari en dan is het duidelijk laagseizoen. Er zijn weinig andere gasten en alle medewerkers/bewoners hebben tijd om met ons een praatje te maken. De Mie Goreng in Restaurant Ida smaakt ons goed!

Raften over de Bohorok rivier in Butik Lawang

Anders dan eerder met Jungle inn besproken besluiten we dat we de overnachting in de jungle achterwege laten, maar dezelfde dag raftend over de Bohorok rivier terug te keren. Onze vlucht weer een dag later naar Bali is om 07.00 uur en we zien het niet zitten om dan dus midden in de nacht, die 3,5 uur terug naar Medan te maken. Sunny zal de Ranger inlichten en daarmee is alles akkoord. De tocht zal echter hetzelfde zijn, ruim 6 uur lopen door het Nationaal Park Gunung Leuser. De kinderen zien wel op tegen die 6 uur, maar ik houd Bali: zand, verse fruitsappen, zwembaden, leuke winkeltjes en goede wifi voor ze in het vooruitzicht.

Op stap met Sunny

De Ranger verteld: ‘Don’t forget these Orang Oetangs are wild, immensely strong animals that can crack your head like a coconut.’ Duidelijk. ‘Wat zegt ie?, vraagt Diez: ‘Dat de Orang Oetangs in het wild leven en geen kokosnoten eten’.
We passeren de rivier en daar is de eerste klim. Doorweekt, maar vrij eenvoudig komen we boven. Hier staan honderden rubberbomen. De Ranger laat ons zien hoe rubber opgevangen wordt in een kokosnoot. Deze zijn het eigendom van lokale boeren. De prijs voor rubber is echter enorm gedaald door de winning van palmolie.

De vraag naar plantaardige olie

Op Sumatra wordt de meeste palmolie wereldwijd gewonnen. De vraag naar deze meest gebruikte plantaardige olie blijft stijgen. Het is een belangrijke grondstof die structuur geeft aan allerlei producten zoals chips, pindakaas, tandpasta en shampoo. Voor de aanleg van palmolieplantages wordt regenwoud gekapt en daarmee wordt de jungle en de Orang Oetang bedreigd. Waar de Ranger dus fel tegen de winning van palmolie is, moet de familie van onze andere gids, Sunny, leven  van de opbrengst ervan.
We klimmen nog verder en ineens horen we het geluid van een groepje Chinese toeristen.

Oerang Oetangs

Er staat een Orang Oetang op het pad! Onze Ranger weet ons direct te vertellen dat deze agressieve moeder uitsluitend haar kind probeert te beschermen. We wachten een tijdje en kijken hoe moeder en dochter door de struiken met elkaar spelen. De Chinezen kiezen een andere weg. Wanneer wij uiteindelijk besluiten onze weg te vervolgen duikt moeder Orang Oetang weer op en de Ranger trekt Marcel en Diez mee, Sunny houdt River en mij tegen. Demonstratief gaat ze weer op het pad zitten. Ons gezin verdeeld achterlatend. Na een kwartier tikt Sunny ons op de schouder ten teken dat wij hem moeten volgen. We nemen een andere, alternatieve route en komen uiteindelijk weer samen. Tot grote opluchting van Diez vervolgen wij ons pad gezamenlijk.

We maken snel, veel meters de hoogte in en dat betekent dat we hier geen mensen meer tegenkomen. En ons klimmen wordt beloond; voor ons in de bomen zwaait een ongeveer 4 maanden oude baby heen en weer onder toeziend oog van moeders. Volgens de Ranger kunnen we hier prima even zitten, rusten en de ‘Redheads’ bekijken/fotograferen. Doordat zij hoog in de boom zitten en wij er stilletjes onder is er geen enkele dreiging.

Orang Oetangs song

Voor het laatste pittige stuk in de Jungle zet Sunny een liedje in:

(Hieronder de tekst zoals door Sunny aan ons gemaild😊
(op de melody van Jingle Bells)
Jungle trek – jungle trek in Bukit Lawangwangi, see the monkeys – see the birds – see orangutans,, wow

Walking in jungle, see the animals walking together in Bukit Lawang.
Rafting together, singing together everything together in Bukit Lawang …

Ha ha ha

Jungle trek – jungle trek in Bukit Lawangwangi, see the monkeys – see the birds – see orangutans, wow  Jungle trek – jungle trek in Bukit Lawangwangi, see the monkeys – see the birds – see orangutans.

Walking in jungle, see the animals, see the MINa everybody run…….

Een frisse duik en een Oerang Oetang-spel

Na 6 uur komen we aan bij het raftpunt. Een drager heeft vier rubbertubes hierheen gedragen. (een wandeling van 1,5 uur langs de rivier met 45 Kg rustend op het hoofd!).
Na een frisse duik nemen we uitgeput plaats op de rubberbanden.  En wat is dat leuk! De drager blijkt een ware kapitein: hij manoeuvreert ons langs grote keien en sturend met een grote stok pakken we de stroomversnelling precies op het juiste punt. In 25 minuten zijn we weer terug bij ons Guesthouse!

Als absolute toegift aan dit fantastische avontuur leren we ’s avonds een nieuwe kaartspel van Sunny (die inderdaad na zijn ontbijtdienst, 6 uur jungletrek ook nog tot sluit in de Jungle inn aanwezig is) Orang Oetang-en. Voor speluitleg verwijs ik u graag naar Diez Schwirz.

Ben je benieuwd hoe ons avontuur verder ging? Deel 2 van onze reis: Bali, van Bedinorm naar Lloret de Mar
De jungle trek kun je hier ook boeken.