Heeft u uw wandel-fietsarrangement al geopend voor deze zomer?
Als randstedelinge geboren in de zeventiger jaren had ik nog veel te leren, toen ik in 2004 op het Friese platteland, in Oldeberkoop neerstreek.
Ik had geen uitgebreide omgevingsanalyse gedaan voordat ik Hotel Restaurant Lunia overnam. Ik was gewoon verliefd geworden op het monumentale pand.
Mijn marktonderzoek resulteerde in de kernwoorden: seizoensdrukte, streekproducten en binnenlands toerisme voor de actieve 50plussers. Anno 2004 werden de toeristen aangetrokken door rust, ruimte, een authentieke ervaring. Nu noemen we het ecotoerisme op een krimpend achterland. Voorheen was het plattelandsbeleid gericht op landbouw en behoud van cultureel erfgoed. Nu is de focus op verduurzaming met moderne faciliteiten zoals glamping, tiny houses, en luxe vakantieparken in natuurlijke settings. Digitale platforms en zoekmachines domineren het oriëntatieproces van reizigers, en plattelands accommodaties worden vaak via budgetvriendelijke websites geboekt. Kijk maar eens op Voordeeluitjes. Die site staat bol van oorspronkelijke belevenissen, ver van de randstad.
Stikstofontwikkeling en klimaatveranderingen zullen op de lange termijn invloed hebben op de omgeving van Oldeberkoop. Maar vooralsnog verschilt het niet met het beeld van 20 jaar geleden. In deze gemeente leven nog altijd meer koeien dan mensen. De afstand Oldeberkoop- naar Amsterdam is nog altijd kleiner dan die van Amsterdam naar Oldeberkoop. Zeker met het duurzame openbaar vervoer.
Mijn gasten zijn nagenoeg gelijk aan die van twintig jaar geleden. Met het verschil dat het nu actieve 70plussers zijn geworden. Vrij van werkverplichtingen, maar door oppasdagen toch gebonden aan het weekend. En altijd op zoek naar droog weer in de periode van april tot oktober. Twintig jaar later zijn de seizoenen identiek. De omgeving hetzelfde. De hotelier en de gast twintig jaar ouder.
En nog altijd domineren marketingtermen als authentiek, rust en ruimte. Alleen niet meer op de advertentie pagina van de zaterdageditie van de Telegraaf, maar op zondagmiddag op de sociale media platvormen als facebook en instagram. Daar was geen gedetailleerde locatieanalyse voor nodig. Toen niet en nu niet.
Waarom vertel ik u dit nu? Omdat uw 70plus gast nu ontwaakt uit zijn winterslaap. De Kerstboom is opgeruimd. Het akkefietje met de puberende kleindochter uitgesproken. De familiewintersport aanstaande. En dan begint het bij menigeen te kriebelen; ‘wat zijn de plannen voor de zomer?’
‘Niet te ver weg, lekker eten en sportief op de ebike. Bij voorkeur niet op donderdag, onze vaste oppasdag’, zou de opdracht aan het reisbureau zijn geweest in de tachtiger jaren. Authentiek. Rustig. Al fietsend door een groene, platte, eventueel waterrijke omgeving. Oldeberkoop heeft het allemaal. Inclusief een fiets- en wandelarrangement. En u? Bent u al klaar met de voorbereidingen voor de zomer? Staat uw wandelarrangement al open? Niet vergeten he? Zondagmiddag 15.00uur is het beste moment om deze op Facebook te promoten.
Januari 2025