Er zijn leveranciers die zie je twee keer in de week, zoals onze dorpsslager, en er zijn leveranciers die je nog nooit hebt ontmoet. Yoan had ik nog nooit de hand geschud, al kocht ik reeds 16 jaar trouw zijn Colombard Sauvignon.
Deze zomer nam ik via wijnleverancier Freerk van Icarius wijnen contact met hem op. Ik kreeg zo’n enthousiaste mail van hem dat ik besloot er 300 km voor om te rijden. Wat is 300 km na 30.000 flessen?
Het wijndomein van Horgelus is niet makkelijk te vinden, het ligt tussen de wijnvelden verscholen. Na een lange oprijlaan kom je niet bij een mooi chateau, maar op een klein klinisch kantoortje. Hier geen toeristische rondleidingen met uitgebreide proeverijen, alleen wat doosjes voor de verkoop aan liefhebbers. De overige 2 miljoen flessen per jaar worden via tussenpersonen verkocht. Yoan focust op het maken van de wijn.
Vooral wit, want zo zegt hij: ‘uit de Cascogne koop je witte wijn’. Domaine Horgelus doet 80 % wit, 15 % rosé en 5 % rood. En een klein beetje armagnac. Dat is hoe Yoans opa dit bedrijf is gestart: met het maken van de allerbeste Armagnac. Maar tijden veranderen, en de consument ook. Zijn vader focuste al op wit, en Yoan op het perfectioneren en optimaliseren van het witte wijnproces.
Yoans rode wijn won ook een prijs dit jaar. Maar Yoan lacht ondeugend en legt uit “rood is meer voor de fun”. Hij is niet overtuigd dat deze op grote schaal zal gaan verkopen. Toch bouwde hij een grote opslag, waar de slechts 150 vaten rood in het niet vallen.
Domaine Horgelus heeft slechts 7 medewerkers. Yoans vader, die ook nog deel uitmaakt van dit team, woont met zijn moeder op de wijngaard. In 2025 won de Colombard Sauvignon wederom op het jaarlijkse ‘Concours General Agricole’ in Parijs de Médialle d’Or. Zijn moeder heeft de eervolle vermelding een mooie plek in het kantoor gegeven. De oorkonde van de rode Phi Ling staat keurig netjes, achter de prijs voor de witte.
We lopen door de verschillende vertrekken van de wijnpersen, gisttanks tot aan de bottlestraat. Het hele proces wordt hier voltooid tot in de perfectie. Het is er brandschoon. Ik ben onder de indruk van de efficiency van deze ondernemer.
Yoan, die 16 jaar geleden onderdeel werd van het management Horgelus heeft een helder beeld voor ogen. Geen gelikte website. Geen instagram. Geen ontvangstcomitee aan de oprijlaan. Wel een heldere strategie: gewoon heel veel goede wijn produceren. En dat is hem gelukt.
Ben jij ook zo benieuwd waarmee de nieuwe opslag gevuld gaat worden?